Fonts,
fiabilitat i ús
1. En quin mitjà s'allotja i d'on ve (quin
país, ciutat o regió)?
Hem extret la notícia dels 4 diaris
següent: El Mundo, El País, El Confidencial i La Vanguardia (Clarín). La
notícia va succeir a Andalusia, Espanya.
2. Quan es
va publicar?
La noticia es va publicar en el diari
El Confidencial el 15 de Març del 2018. En el diari El Mundo i El País es va
publicar el 13 de Març de 2018. En el diari El Confidencial es va publicar el
28 de Juny del 2018
3. En quin
context cultural, social i històric se situen els fets que es mencionen en el
text?
Aquesta notícia es situa en un
context d’actualitat i afecta a un àmbit social. La noticia escollida tracta
sobre la confessió que fa Anna Julia Quezada sobre l’assassinat de Gabriel
Cruz. Explica els fets que van transcórrer abans de la seva mort.
4. Quina
fiabilitat té?
En un principi hauria de ser una font
fiable ja que són fonts públiques que qualsevol persona hi té accés, però com
ja sabem, la premsa pot ser manipuladora i pot distorsionar la informació de la
manera que li interessa.
5. Quina
ideologia deixa veure? Com es pot identificar?
És d’ideologia conservadora perquè
les diferents decisions que pren la justícia es decanten cap a un costat més
tradicional. Com a característica principal d’aquesta idea podem trobar que a
l’acusada se l’implanta una pena de presó d’uns anys com s’ha fet
tradicionalment, però també es podrien afegir altres penes més justes i
innovadores pel respecte a la família de la víctima.
6. Quin
valor li hem de donar en el nostre propi context?
Creiem que és una notícia amb un
valor rellevant i molt impactant en la nostra societat. La noticia ha commogut
a molta gent degut al tràgic succés i ha provocat mobilitzacions per tal de
recolzar a la família d’una manera més personal i tenint l’ajuda d’altres que
han viscut una situació similar. També, ha provocat de manera involuntària cert
rebuig per part de la societat a gent immigrant que es de la mateixa cultura
que l’assassina, ja que creiem que tots son iguals a ella. Aquesta notícia,
destaca la falta de valors com l’empatia per part de Ana Julia Quezada que amb
la seva crueltat i maldat van provocar la mort del petit Gabriel. Pel que fa al
nen, la por va estar present en tot moment i això va desencadenar patiment i
desesperació per part dels pares.
7.
Identificar els aspectes sobre els quals està d'acord i aquells dels quals
difereix.
Podem veure que aquestes fonts tenen
com aspectes a favor la pena que se li ha aplicat a Ana Julia, la ràpida
actuació de les forces policials i el gran esforç en la investigació, el
voluntariat del poble de la zona que va ajudar en tot moment a trobar al petit
Gabriel i per últim la declaració després de molt dies d’Ana Julia. Per altre
banda trobem els aspectes negatius com poden ser: l’ocultació de l'assassinat
per part d’Ana Julia junt amb la seva falsa actuació durant els dies
d’investigació, la pena psicològica que han patit els pares al haver perdut un
fill, etc.
8.
Descriure les línies i tensions de forces presents en les diferents versions
dels fets.
Els diaris que nosaltres hem escollit
mostren una explicació del fets majoritàriament semblants a tots ells, es dediquen
a fer una descripció general del que va succeir. Hi ha diverses versions però
si les comparem totes acaben dient el mateix, estan enfocades al mateix sentit,
i totes estan posicionades del mateix costat, acusant a Anna Julia de
l'assassinat del petit Gabriel.
Multimodalitat
1. Descriure i analitzar
amb detall verbalment el recurs.
Com recurs hem escollit un vídeo,
pensem que és un dels millors recursos, ja que una imatge val més que mil
paraules. El vídeo, ens serveix per fer visual el q va passar aquell dia i com
va actuar ella davant del jutge.
Ens mostra com la Sra. Anna Júlia explica
i confessa com va matar en Gabriel. El principi del vídeo , ella és fa la
víctima, ficant-se a plorar, culpabilitzant-se de la desaparició del nen,
durant 12 dies va estar fingint un paper i ocultant la veritat. Explica que tot
va ser un accident, després de dinar, diu que el nen va acabar abans que els
avis i ella, i els hi va dir que anava a jugar amb els amics, llavors ella va
marxar i se’l va trobar a un camí, li diu que pugi al seu cotxe i després el va
estrangular.
AQUÍ EL VIDEO:
2. Comprovar-ne el context (lloc, temps, autor, procedència)
i l’adequació a l’escrit.
El vídeo el van publicar el dia 5 de
novembre de 2018, a les 11:16h i publicat en el context del diari LA VANGUÀRDIA i són imatges cedides
per programa de televisió Antena 3 i Espejo Público.
La durada del vídeo és de: 4:35 min,
i el lloc on es produeix és al jutjat de instrucció 5 d’Almeria.
Pensem que el vídeo ajuda a plasmar per donar forma visualment
allò que va passar amb aquest nen aquell 27 de febrer de 2018, mentre ella va
explicant a sang freda com ho va fer la imaginació que es va creant sobre el
relat que explica es fastigós, la informació d’aquest diari comparat amb altres,
és que tots diuen el mateix, que és ella qui el va assassinar, i la tatxen com
a tal, a part les declaracions que fa davant del jutge fan que la veritat dels diaris,
mitjans de comunicació i etc, encara agafin més força de credibilitat sobre
allò que publiquen o diuen.
3. Descobrir les manipulacions (fotos retocades, vídeos
remixats, imatges falses)
Creiem que les imatges dels diferents
diaris no han estat manipulades, ja que han estat captades el mateix moment
dels fets i coincideixen amb l’explicació de la notícia. A més, trobem sota de
cada imatge una breu descripció i l’autor o periodista que ha realitzat la
fotografia. En el diari Clarín, hem trobat que sota la imatge no es mencionava
el nom de cap autor o autora. Això ens pot fer dubtar a l’hora de saber si la
imatge ha pogut ser manipulada o no.
Pel que fa els vídeos, cada diari ha
seleccionat diferents vídeos per explicar els fets. Tot i que els vídeos dels
diferents diaris no son exactament els mateixos, observem parts comunes entre
ells. Amb això comprovem que els vídeos han estat editat al propi gust del
diari, remarcant allò que creien més important.
4. Quina funció comunicativa compleix la imatge o el vídeo?
Des del nostre punt de vista, les
imatges i els vídeos tenen una funció molt important dins de la notícia. La
seva funció principal és informar-nos dels fets i donar credibilitat a la
notícia. També, té la funció de resoldre certes confusions que ens poden sorgir
sobre la noticia, donant-nos claredat sobre ella.
5. Com es relaciona el text amb les imatges estàtiques i en
moviment i l’àudio, en el sentit de si hi ha component més rellevant que la
resta?
Creiem que és important la presencia d’imatges
tan estàtiques com en moviment i àudios dins duna noticia, ja que avui en dia,
trobar una noticia sense imatges o àudios fa que sigui menys fiable per a
nosaltres. Per tant, la presencia d’aquests es més rellevant inclús que el
propi text perquè les imatges complementen l’explicació del fet amb
intervencions tan de professionals com dels inculcats en el cas.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada